I Marya Ysofzay an Afghan women and Human Rights Activist living in Sweden wants to remind and inspire and speak up for voiceless people of my country.
Saturday, August 13, 2016
در جریان سال روان ۲۵ باب مکتب در ساحات نا امن این ولایت از سوی طالبان مسلح مسدود شده است، که هر کدام از این لیسه ها بیش ۴۰۰ دانش آموز دارند. عبدالکریم وحدت معاون تدریسی ریاست معارف کندز گفت که در جریان سال روان ۲۵ باب مکتب در ساحات نا امن این ولایت از سوی طالبان مسلح مسدود شده است، که هر کدام از این لیسه ها بیش ۴۰۰ دانش آموز دارند. این مکاتب در مناطق تحت کنترول طالبان مسلح هستند و همه دانش آموزان این مکاتب را دختران تشکیل می دهند، که با بسته شدن این مکاتب، بیش از ده هزار دانش آموز از آموزش و پرورش باز مانده اند. ”بیش از 25 باب مکتب در مناطق نا امن در کندز از سوی طالبان مسلح مسدود شده اند، طالبان مسلح در مناطق تحت کنترول شان شاگردان دخترانه لیسه را نمی گذارند که درس بخوانند، به دختران که در دوره های ابتداییه و متوسطه درس می خوانند کاری ندارد اما دختران دوره لیسه را نمی گذارند که درس بخوانند.” به گفته معاون تدریسی ریاست معارف کندز این مکاتب به شمول مناطقی در مرکز کندز، در ولسوالی های امام صاحب، قلعه ذال، چهاردره و دشت ارچی مسدود شده اند. که دانش آموزان پسر را این خطر تهدید نمی کند، زیرا که طالبان مسلح فقط با تحصیل دختران دوره لیسه مشکل دارند، ما در حد توان دانش آموزان و معلمین مکاتب بسته شده را به دیگر مکتب ها تبدیل کرده ایم.” از سوی دیگر اجمل یکی از فعالین جامعه مدنی می گوید که از اثر جنگ ها و نا امنی ها بیش از ۶۰ درصد مکاتب در این ولایت به روی دانش آموزان مسدود است. در همین محمود دانش سخن گوی والی کندز تایید می کند که شماری از مکاتب در این ولایت از سوی طالبان مسدود شده است؛ اما در این مورد آمار دقیق ارایه نمی کند. دانش می گوید که حکومت محلی در تفاهم با حکومت مرکزی تلاش می ورزد که با راه اندازی عملیات گسترده، این مناطق را از کنترول طالبان آزاد کرده و روند آموزش و پرورش را در این مناطق سرعت ببخشد. کندز از ولایات نا امن در شمالشرق افغانستان است که ۴۴۵ باب مکتب و بیش از ۳ صد هزار دانش آموز پسر و دختر دارد. کارشناسان ادامه این روند را برای آینده جوانان و معارف این ولایت خطرناک دانسته و بر باز شدن این مکاتب تاکید می ورزند.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment