I Marya Ysofzay an Afghan women and Human Rights Activist living in Sweden wants to remind and inspire and speak up for voiceless people of my country.
Tuesday, May 26, 2015
نگرانی وزیر معارف از نبود فضای مناسب آموزشی در افغانستان و نداشتن مصونیت محیط آموزشی . عدم مصونیت محیط آموزشی را از چالش ها و معضلات موجود در نظام آموزشی افغانستان خوانده است. او این موضوع را در نشست سه روزه مجمع جهانی برای آموزش و پرورش در کوریای جنوبی مطرح کرده است، در این نشست سرمنشی سازمان ملل، رییس جمهوری کوریای جنوبی، رییس عمومی سازمان یونسکو و 120 تن از وزرا و معاونان وزارت های معارف از کشورهای مختلف اشتراک کردند. در اعلامیه انتشار یافته وزارت معارف آمده است که اسدالله حنیف بلخی شامل 24 وزیر معارف بود که در باره وضعیت آموزشی در کشورشان در این نشست سخنرانی کردند. آقای بلخی گفته است که هنوز هم حدود دو میلیون کودک به شمول دختران در افغانستان از آموزش محروم هستند. در سال های گشته این رقم به پنج میلیون کودک می رسید که به دلایل ناامنی، نبود مکتب و یاهم فقر از رفتن به مکتب بازمانده بودند. با این حال، حنیف بلخی می گوید که هنوز هم وزارت معارف با کمبود پنجاه درصدی آموزگاران مسلکی روبرو است و بیشتر کسانیکه به عنوان معلم در مکاتب جذب شده اند، اموزگاران مسلکی نیستند. پیشتر، در شروع سال جدید آموزشی، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری گفت که معارف افغانستان در ۱۳ سال گذشته پیشرفت کمّی قابل ملاحظهای داشته است. او گفته بود که حکومت برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش تلاش می کند و مشکل کیفیت نیز باید حل شود. در بیانیه وزارت معارف کشور آمده که اسدالله حنیف بلخی برای رسیدن به اهداف هزاره سوم ملل متحد و اهداف توسعه یی تا پایان سال 2030 تاکید کرده است. وزیر معارف کشور در حاشیه نشست مجمع جهانی برای آموزش و پرورش به هدف جلب کمک و توجه با شماری از نمایندگان کشورها از جمله رییس بانک جهانی و نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای آموزش و پرورش جهانی دیدار و ملاقات کرده است. در اعلامیه آمده، با وجود چالش های موجود در نظام اموزشی افغانستان اما وزارت معارف در سال های گذشته به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment