Friday, October 2, 2015

شماری از دختران افغان با پرواز با چتر بر فراز کابل ده‌ها تن از باشنده‌گان این شهر را شگفت زده کردند. این دختران چترباز از یکی از تپه‌های کابل با چتر پرواز کردند و در فاصله‌ای دورتر بر زمین نشستند. آسمان کابل همیشه گواه پرواز هواپیماها، چرخبال‌ها و بالون‌های امنیتی بوده است، اما این آسمان آبی برای نخستین بار در ۱۴ سال گذشته یک پرواز متفاوت را گواه بود، پرواز بانوان چترباز برفراز کابل. زکیه محمدی یکی از این دختران چترباز می‌گوید که پرواز بر فراز کابل برای نخستین بار با چتر احساس متفاوتی به من داد. وی اظهارداشت: "این نخستین باری است که من با یک چتر پرواز کردم؛ بسیار هیجانی هستم. هنگامی که در آسمان بالا رفتم فکر کردم من یک پرنده هستم که تازه از قفس آزاد شده است." زمینه سازی برای پرواز یک نفر با چتر حداقل ۵هزاردالر هزینه بر میدارد. لیدا حضور یکی دیگر از چتربازان در رابطه با واکنش مردم گفت: "هنگامی که زنان مرا می‌بینند باور نمی‌کنند که یک افغان نیز چنین حرکاتی را انجام داده می‌تواند؛ زیرا وضعیت امنیتی خوب نیست اما من شجاع هستم و این کار را می‌توانم انجام دهم". نوید پوپل آموزگار تیم چتربازان نیز افزود: "هنگامی که من نخستین پرواز خود را برفراز کابل انجام دادم، هنگام فرود کودکان گرد من آمدند و فکرکردند که من یک خارجی هستم. آنان باهم بحث می‌کردند که چگونه از من دزدی کنند و برمن سنگ پرتاب کردند. اما وقتی با آنان حرف زدم، درک کردند که افغان هستم." حضور زنان و دختران در جامعه محافظه کار افغانستان از آموزش وپرورش گرفته تا ورزش هر روز برجسته‌تر می شود؛ اما نقش آنان در حرکت‌های تماشایی و کارهای شگفت انگیز تاکنون برجسته نشده است.


No comments:

Post a Comment