Monday, October 14, 2013

سفر کاری اداره مهاجرت سویدن در افغا نستان


گروه کاریی از اداره مهاجرت سویدن به هدف حقیقت‌یابی در مورد اوضاع افغانستان، هفته گذشته عازم این کشور شدند. این گروه سه نفری که از دفاتر مختلف اداره مهاجرت در ملمو، یوتبوری و اوپسالا متشکل بودند، برای به‌روزکردن اطلاعات این اداره در مورد افغانستان سفر سه روزه‌ای را به کابل انجام دادند.هلین هدیبری Helene Hedebris ، حقوق دادن در اداره مهاجرت که رهبری این گروه را در زمان سفر به افغانستان به عهده داشت، می‌گوید:
_زمان طولانیی از سفر قبلی ما به افغانستان می‌گذشت. ما احساس کردیم این امر ضروریی است و باید به افغانستان برویم.
سفر گروه کاری اداره مهاجرت سویدن به افغانستان
اینگونه سفرهای حقیقت‌یابی هر دو سال یک بار به کشورهای ناآرام دنیا مانند افغانستان، عراق و سومالیا صورت می‌گیرد. سفر دور قبلی نماینده‌های اداره مهاجرت به افغانستان در سال ۲۰۰۹ بود. در دو سال گذشته این اداره چندین بار اقدام به اعزام گروه بررسی یا حقیقت‌یابی به افغانستان کردند، هر بار اما عواملی با عث شده تا سفر برنامه‌ریزی شده به تعویق بیفتند. هلین
_ ما با دفاتر و سازمان‌هایی که بررسی و پژوهش در مورد اوضاع و تحولات افغانستان انجام می‌دهند، دیدار داشتیم. سازمان‌های بین المللی و دولتی که در زمینه‌های امنیت، حقوق بشر، مهاجرت و دیگر موضوعات جامعه کار می‌کنند، در به‌روزکردن اطلاعات ما موثر هستند.
قبل از سفر این گروه به افغانستان، سازمان فار که در پشتیبانی از حقوق پناهجوبان فعالیت می‌کند، گفتگوهایی با اداره مهاجرت داشته است و نامه‌ای را که حاوی پیشنهادات این سازمان برای بررسی بود، به این اداره ارائه کرده است. یکی از خواسته‌های سازمان فار این بود که گروه کاری اداره مهاجرت خود را تنها با دیدار از شهرهای بزرگ افغانستان، محدود نکنند. این شهرها تصویر خوبی از شرایط زندگی در مناطق دوردست افغانستان که شمار زیاد پناهجویان از آن محلات میایند، نمی‌دهند. برخلاف این مشورت‌ها، گروه حقیقت‌یابی اداره مهاجرت، تنها به یک ولایت افغاسنتان و آن هم از کابل دیدار کردند. هلین هدیبریس که هفته گذشته از سفر افغانستان برگشته است، می‌گوید:
_ _ امر مسلمی بود که ما باید به کابل می‌رفتیم. این کاملآ بی مفهوم می‌بود که ما در گوشه‌ای از دهات می‌رفتیم و تصور می‌کردیم که آنجا تصویری از تمام افغانستان را برای ما خواهد داد. وی اضافه می‌کند: هدف سفر ما به افغانستان دیدار با سازمان‌ها و افرادی بود که اطلاعات دقیق و عمیق در مورد رویدادهای افغانستان دارند. هلین هدیبریس تاکید می‌کند: به طور نمونه ما دیداری داشتیم با گروه تحلیل‌گران افغانستان. این گروه‌ها به صورت مداوام به جاهای دوردست افغانستان سفر می‌کنند و دانش تحلیل اوضاع را دارند. ما به افغانستان رفته بودیم که به افراد کارشناس گوش بدهیم، نه اینکه از نقاط مختلف این کشور دیدن کنیم. به عقیده هلین هدیبریس، دیدار از مناطق بیشتر، به دانش ما نمی‌افزاید. باید به تحلیل افراد کارشناسی که به صورت دوامدار از مناطق مختلف افغانستان دیدار می‌کنند، گوش داد. ما از طریق این افراد به دانش خود می‌افزایم و اطلاعات خود را به‌روز می‌کنیم.
احمد ذکی خلیل، فعال در صلیب سرخ و سازمان فار، سفر گروه حقیقت یابی اداره مهاجرت به افغانستان را به فال نیک می‌گیرد، ولی بسنده‌کردن به دیدار و ملاقات این گروه بررسی تنها در کابل، را امیدوار کننده برای ارائه تصویر درست و دقیق از اوضاع افغانستان نمی‌داند.
گزارش نهایی سفرهای حقیقت‌یابی سند رهنمودی اداره مهاجرت برای تصمیم‌گیری در مورد پرونده‌های پناهجویی می‌شود. اینکه این گزارش چه اطلاعات جدیدی در مورد افغاسنتان را در بردارد، هنوز زود است در مورد آن سخن گفت. حد اقل یک ماه را در بر خواهد گرفت تا این گزارش به دسترس کارمندان اداره مهاجرت قرار گیرد. این گزارش به صورت کلی با گزارش‌های قبلی اداره مهاجرت در مورد افغانستان چه تفاوت‌هایی دارد؟
_ تاهنوز زود است که در این مورد صحبت کرد، ولی می‌توان گفت نظر به گزارش‌هایی که ما دریافت کردیم، حاکی از کشته شدن تعداد زیادی از مردم است، وضعیت افغانستان خوب نیست. ما باید این گزارش‌ها را بررسی کنیم و نتیجه آنرا در گزارش خود بنویسیم.
از هلین هدیبریس پرسیدم که فکر می‌کنی بعد از انتشار این گزارش، شمار پناهجویان افغانی که به درخواست پناهندکی خود جواب منفی گرفته اند و شکایت دارند که اداره مهاجرت اطلاعات کافی در مورد افغانستان ندارد، بتوانند در سویدن بمانند و راضی شوند؟
_ درصدی پناهجویان افغان که امروز در سویدن اجازه اقامت بدست میاورند، بین ۷۰ و ۷۵ در صد است. به ذات خود این رقم بلندی است. هلین هدیبریس اضافه می‌کند: اینکه گزارش ما چه اثری می‌تواند روی این گروه ناراضی ۲۵ درصد بگذارد، تا هنوز زود است که در مورد آن صحبت کرد. گزارش آماده نیست و اینکه ما بعد از بررسی دیدار و صحبت‌های خود در افغانستان به چه نتیجه‌ای می رسیم، تا هنوز روشن نیس

No comments:

Post a Comment